R E J A:
- Maktabgacha yoshdagi bolalarda matematik tasavvurlarni shakllantirishda
ta`limning asosiy didaktik printsiplarini amalga oshirish. - Matematika mashg
ulotlarini o
tkazishga qo`yiladiga metodik talablar. - Bolalarni maktabga tayyorgarlik darajasiga qo`yiladigan minimal talablar.
- Bolalar bog
chasining turli yosh guruhlarida matematika mashg
ulotlarini
o`tkazish metodikasi.
Tayanch sozlar: Nazariya amaliyotining birlik printsipi - nazariy bilimlarni hayotga, amaliyotga bog
lanishini kengaytira borishni talab qiladi. Individual yondashish printsipi –
bolalarni yosh xususiyatini, qobiliyatlarini, psixologiyasini hisobga olish kerak degan
talablardan kelib chiqadi va bu printsip matematikani o`qitish davomida amalga oshirilishi
shart.
Bolalarning elementar matematik tasavvurlarini shakllantirishda.
didaktik printsiplar
- Ilmiylik printsipi bog
chada o
rganiladigan faktlarni ular fanda qanday
yoritiladigan bolsa, shungа moslab yoritishni talab qiladi, ya
ni biz ilmiylik
tog
risida gapirar ekanmiz, birinchi navbatda berilayotgan bilim mazmuni ilm
asosida tuzilgan bolishi kerak. M: 2 + 2 = 4 ilm asosida. 2+2=5lar ham uchrab turadi, lekin bu ilm asosida emas. M: 3=7 Isboti. 15-15 = 35-35 3 (5-5) =7(5-5): (5-5) 3=7 Isbotdagi xatoni toping. 5 - 5 = 0 biz bilamiz nolga bo
lish mumkin emas. - Nazariya va amaliyotning birlik printsipi.
Bu printsip berilgan nazariy bilimlarning hayotga, amaliyotga boglanishini butun choralar bilan kengaytira borishni talab qiladi. Matematika nazariyadan bevosita har-xil mashq va masalalar ni echishga o
tish yoli bilan bu printsip keng suratda amalga oshiriladi. Haqiqatdan hamyosh bolalargа har kuni ko
zi bilan
korib yurgan xonada, ko
chada, uydagi narsalar bilan boglangan holda mashg
ulot otish, ya
ni bilim berish lozim, chunki bu bolalarning tez tushinib
olishiga, o`zlashtirishiga yoрdam beradi
3.Ko`rsatmalilik printsipi.
Bolalar tafakkurining aniqlikdan abstraktlikka qarab rivojlanish
xususiyatlariga bogliqdir. Matematikani o
qitishdan asosiy maqsad – mantiqiy
tafakkurni rivojlantirishdan iboratdir; biroq matematikani oqitish aniq fakt va obrazlardan ajralmasligi, aksincha, har qandaymasalani o
rganishi shu aniq fakt va
obrazlarni tekshirishdan boshlash kerak.
Korgazmalilik o
quv materialini ozlashtirishni osonlashtiradi va bilimning mustahkam bo
lishiga yordam beradi.
M: doira haqida gapirganimizda bolaning har biriga doirachalardan berib qoyib bolalar ikki qo
llari orasida ushlab korishlari kerak. Uning dumaloq ekanini, tekis ekanini qo
l uchidagi bolaning hamma analizatorlari qtnashgan holda eslarida
yaxshiroq qoladi.
- Bilimlarni o
zlashtirishda sistemalilik, ketma-ketlik va mustahkamlilik printsipi. Matematikada materialni sistemali bayon etishning ahamiyati juda katta, chunki matematikada ayrim faktlar orasidagi mantiqiy bog
lanishlar faqat
muhimdir. Bolalarga berilayotgan bilim parcha-parcha bolib qolmay, bir- biri bilan bog
langan holda oson misollardan boshlanib asta – sekin murakkablashtirib
borilishi lozim.
Puxta ozlashtirish esa matematikada ayniqsa katta ahamiyatga egadir. Matematik tushunchalaр o
zaro shu qadar boglanganki, majburiy minimumning biror qisminigina bilmagan taqdirda ham bolalar o
z bilimlarini hayotda foydalana
olmay qoladilar va matematik bilim olishni davom ettirish qiyinroq boladi. Matematikada son va sanoq, kattalik, geometrik figuralar, tevarak atrofni bilishni, vaqtni chamalash malakalarini puxta egallashining hama ahamiyati juda katta. Ayniqsa matematikada boshqa fanlardagiga haraganda ham, dasturning biror qismini yaxshi o
zlashtirmasdan va malakani yaxshi mustahkamlamasdan turib,
muvoffaqiyat bilan oldinga qarab borish mumkin emas. - Individual yondoshish, (ravonlik) printsipi.
Ravonlik printsipi bolalarning yosh xususiyatlarini, ya`ni qobiliyatlarini,
psixologiyasini hisobga olish kerak degan talablardan kelib chiqadi va bu printsip
matematikani oqitish protsessida amalga oshirilishi shart. (Lekin bizning bog
chalarimizda bu printsip amalga oshirilmayapti.
Matematika mashgulotlarini o
tkazishga qo`yilgan talablar:
- Matematika mashg
ulotlarida son - sanoq bo
limi bilan bir qatorda dasturning
boshqa bolimlarini ham rejalashtirish, son - sanoq bo
limidagi dastur vazifasi
hamma mashgulotlarda ham asosiy o
rinni egallashi kerak. - Har bir mashg`ulotda ikki uch dastur vazifasi rejashtiriladi. Birinchisi yangi,
keyingilari takroriy. - Olti – sakkiz mashg
ulotdan keyin takroriy tipda mashgulotlarni o
tkazish
tavsiya qilinadi. - Matematika mashg
ulotlarida eng asosiy o
rgatish usuli korgazmali o
rgatish
usulidir. Orgatish usulida harakatli o
yin, didaktik oyin usullari katta o
rin
egallaydi. - Matematika mashg
ulotlarida programma mazmuni ko
rgazmali materiallar
asosida bolalarga tushuntirib boriladi. - Ikkinchi kichik va o
rta gruppada mashg
ulotlarni yakunlashda tarbiyachi dastur
mazmunida bolalarga tushunarli sozlar bilan umumlashtirib aytib beradi. Katta va tayyorlov gruppada bolalar ishtirokida umumlashtiriladi. Mashg
ulotlarni puxta o`tkazishda asosiy
shart – sharoitlar.
1.Tarbiyachi bolalarni ilmiy psixologik pedagogik taraqqiyoti xususiyatlarining
asoslarini qonuniyatlarini bilish. - Bolalarni matematik tasavvurlariga uning taraqqiyotidagi ilmiy sistemani bilish.
- Har bir yosh gruppasidagi elementar matematika tasavvurlarini o
rgatish programmasini ya
ni ish mazmunini bilish. - Bolalarni o
rgatish metodik usullarini egallash, ya
ni ishni qanday olib borish. - O
rgatish programma materialini egallash faqat maxsus mashg
ulotdagina
amalga oshirilishini bilish. - Har bir mashg`ulotda son-sanoq faoliyati bilan birgalikda boshqa matematik
tushunchalari:
Kattalik, shakl, tevarak atrof, vaqt tushunchasini rejalashtirishni bilish. - Mashg`ulotlar didaktik printsip asosida tuzilishini bilish.
- Mashg
ulotlarda turli analizatorlardan keng foydalanish. 9.Ko
rgazmali materiallardan keng foydalanish eng asosiy shart sharoitlardan biri
ekanligini bilish. - Hap bir bolaning tarqatma material bilan ishlashi va har bir mashg
ulotning asosiy sharti ekanligini bilish kerak. Pedagogik masala Maktabga tayyorlov gruppasida matematikaga qiziquvchi bir necha bola bor edi. Ular qiziharli masalalarni o
ylab topar edilar. Bu masalalar barcha bolalar
bilan birgalikda muhokama qilinadi.
Original masalalarni tarbiyachilar maxsus daftarlariga yozib olardilar